Het achtvoudige pad

Het achtvoudige pad

Het woord Yoga betekent verbonden.

Waarmee dan?


Yoga probeert ons dichter te brengen bij onszelf, onze natuur. Door het beoefenen van yoga proberen we ons te verbinden met onze ware natuur (Atman). Als we bij onze natuur komen kunnen we handelen vanuit onze kern en daarbij behorende waarden.

Yoga kan ook separatie betekenen.

Waarvan dan?

Hetgeen waarvan we de separatie voelen is dat wat ons beperkt in ons vrij voelen.

Het doel van Yoga is om vrijheid (Moksha) te bereiken.

Volgens de Yoga Sutras van Patanjali is er een achtvoudig pad dat leidt naar vrijheid.

Het achtvoudige pad:

1: Yama

2: Niyama

3: Asana

4: Pranayama

5: Pratyahara

6: Dharana

7: Dhyana

8: Samadhi

Yamas

Yamas staan voor respectvol met je medemens omgaan.

De Yamas zijn onderverdeeld in vijf geloften. Deze dienen als hulpmiddel om je op het moreel juiste pad te houden.

De vijf geloften die bij de yamas horen

Ahimsa

Ahimsa betekent geweldloosheid. Als je je liefdevol naar je medemens gedraagt en geen geweld gebruikt vindt dat zijn weerslag in de mensen met wie je omgaat en je (bewust) handelen.

Wie goed doet, goed ontmoet.

Satya

Satya is het Sanskriet woord voor waarheid. Het refereert het naar eerlijk zijn in gedachten, spraak en actie en het onthouden van onwaarheden en de waarheid niet vertroebelen.

Astheya

Astheya staat voor niet stelen. Het betreft het proberen om zonder begeerte te leven en je los te maken van materieel bezit.

Brahmacharya

Brahmacharya is het volgen van Brahman, die staat voor een onveranderlijke werkelijkheid die uit een zuiver zijn en bewustzijn bestaat.

Vaak verwijzen mensen bij Brahmacharya louter naar celibatair leven wat wordt gezien als irrelevant in de huidige westerse maatschappij. Het kan echter ook worden gezien als het juiste gebruik van energie.

Brahmacharya verwijst naar gedrag dat tot Brahman leidt. Brahman wordt gezien als de schepper in de yoga traditie en waar er in feite over wordt gesproken is gedrag dat leidt tot een hogere of heilige zelf.

Aparigraha:

Het loslaten van de wil om te bezitten (vergaardrift) en non-attachment.

Niyamas

De Niyamas zijn meer naar binnen en op jezelf gericht dan de Yamas.

De vijf Niyamas vormen de gedragsregels van zelfdiscipline betreffende reinheid, tevredenheid, soberheid, zelfbeschouwing en toewijding aan God.

Samtosha

Zorg goed voor je lichaam en geest door deze schoon te houden.

Tapas

Tapas staat voor discipline. Het woord stamt af van het werkwoord tap wat in de basis verbranden betekent.

Het betreft het cultiveren van een bepaalde mate van zelfdiscipline, passie om moed en zo van fysieke, mentale en emotionele onzuiverheden af te komen.

Dat betekent echter niet dat we harde doelen moeten stellen en onszelf tot het uiterste moeten pushen.

Voor sommigen betekent het even de tijd nemen om de geest te observeren en voor sommige betekent het om op tijd naar bed te gaan, iets gezonder te eten enz,enz.

Wat we verbranden zijn dus patronen die een negatieve uitwerking op ons leven kunnen hebben.

Svadhyaya

Svadhyaya betekent letterlijk zelfstudie.

Door op zelfonderzoek te gaan realiseren we ons dat hoe we handelen en wat we denken ver staat van wie we diep van binnen zijn.

Zo weerhoudt ons ego ons vaak van wie we daadwerkelijk zijn en onze wijsheid en intuïtie.

Het kleine ik is voornamelijk gericht op overleving. Het ego handelt vanuit angst, conditioneringen en twijfel.

Het leidt tot Chitta Vrittis (fluctuaties in de geest). Door de mind te bestuderen worden we ons meer bewust van hoe ons gedrag schadelijk voor onszelf kan zijn en daardoor ook negatieve uitwerkingen op anderen kan hebben.

Het bestuderen van de ademhaling is erg belangrijk wanneer we een yoga sessie starten omdat het ons vertelt hoe we ons voelen. Adem je laag en rustig of hoog en kort. Het geeft een verschil aan in de mate van stress of kalmte.

Gedachten hebben een effect op onze staat van zijn en daarom kan het heel nuttig zijn om de verhalen die wij onszelf vertellen te onderzoeken.

Ons lichaam slaat stress en angsten op. Daarom kan het analyseren van gedachten en hoe je daarmee omgaat ervoor zorgen dat je begrijpt waarom je kaak, trapeze of heupgebied vastzit en kan het helpen om eventueel spanning los te laten of op tijd aan de bel te trekken.

Isvara Pranidhana

De term Isvara Pranidhana bestaat uit twee woorden; Isvara betekent opperwezen, ultieme realiteit of Brahman en Pranidhana betekent maken.

In feite betekent het dat we contact maken met een macht groter dan onszelf en dat we een diepe vertrouwensrelatie met het universum opbouwen.

We handelen dus in tegenstelling tot ons kleine ik (ego) vanuit vertrouwen en contact met alles om ons heen. In contact met onszelf en medemens (wezens).

Het geloof in iets hogers dan onszelf kan zorgen voor het gevoel dat we ons gedragen voelen en niet handelen vanuit tekort en angst.

Asana

Dit is het meest bekende van het achtvoudige pad. Door veel mensen worden Asanas (houdingen) gezien als synoniem voor yoga.

Het is zoals je leest slechts een klein stukje van een holistisch geheel dat als doel heeft om je in contact te brengen met je ware aard.

De houdingen zijn bedoeld om in je lichaam te komen, om naar binnen te richten. Houdingen maken energie los omdat ze blokkades kunnen opheffen en energie kunnen vrijmaken dat in het lichaam is opgeslagen.

Ze zijn erop gericht om in je lichaam te komen. Het uiteindelijke doel is om je comfortabel te laten zitten zodat je goed kan mediteren.

Je ademhaling is in de houdingen erg belangrijk en het is mogelijk om aan je ademhaling af te leiden of het tijd is om uit de houding te komen.

Pranayama

Prana staat voor je levensenergie. Door deze energie is het mogelijk om te leven op deze aarde. De ademhaling is wat prana draagt. Ademen is het eerste dat we doen als we geboren worden en als we sterven blazen we onze laatste levensenergie uit.

Pranayama leert ons om bewust te ademen. Door bewust te ademen kunnen we een enorme invloed uitoefenen op onze staat van zijn. Het kan ons kalmeren of activeren.

Pratyahara

Pratya betekent terugtrekken en ahara alles wat we tot ons nemen. Denk daarbij aan indrukken die we opdoen zoals dingen die je hoort, ruikt of ziet en dat wat de zintuigen prikkelt.

Als we mediteren trekken we naar binnen. Het beoefenen van Pratyahara verandert onze staat van denken (state of mind). We worden geabsorbeerd door hetgeen waar we ons op focussen en dat we minder snel afgeleid zijn door externe gebeurtenissen.

Ervaren beoefenaars zijn in staat om in het dagelijks leven gefocust en aanwezig te zijn en minder of niet afgeleid door prikkels.

Dharana

Dha betekent vasthouden en ana betekent ander of iets anders. Dharana is sterk verbonden met pratyahara en pranayama.

Om ervoor te zorgen dat we ons kunnen terugtrekken van prikkels is een juiste mate van concentratie erg belangrijk. Onze ademhaling kan daarbij helpen.

Als we ons volkomen kunnen focussen, mediteren we.

Samadhi

De laatste stap van het achtvoudige pad is samadhi wat ook wel bekend staat als verlichting.

Sama betekent gelijk aan en dhi zien.

Het is geen staat van escapisme maar het zien zonder vertroebeling van de geest, zonder oordelen of hechtingen.

Dingen mooier voorstellen dan ze zijn kan zorgen voor vervreemding van de realiteit. Samadhi is het tegenovergestelde, de realiteit ervaren zoals het is.

Daan Deventer
Author: Daan Deventer

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.